nieuwe Leidse Peperbus aan de Lange Mare
Wat 2 jaar geleden begon als een out-of-the-box idee om ruimte te maken voor het ontwerp van de nieuwe fietsenstalling aan de Lange Mare, is vandaag realiteit geworden. In de zijtuin van de Hartebrugkerk in het historische centrum van Leiden is vandaag een nieuwe trafozuil geplaatst, in de volksmond ook wel een peperbus genoemd. De trafozuil vervangt het oude compactstation van Liander op de binnenplaats van de Hartebrugkerk en is onmisbaar voor de stroomvoorziening van o.a. de Haarlemmerstraat. Als basis voor de nieuwe trafozuil wordt een standaard betonnen peperbus gebruikt die door firma Alphen uit Almere wordt geleverd.
Achter de nieuwe trafozuil zit een historisch verhaal. De eerste stalen trafozuil is rond 1907 in de Leidse binnenstad geplaatst, zodat ondernemers konden worden aangesloten op het stroomnet. Tussen 1920-1930 wordt er aan de voorzijde van de Hartbrugkerk ook een trafozuil geplaatst. De trafozuil voor de kerk is tot begin 1970 in gebruik. Rond deze periode verdwijnen de peperbussen uit het Leidse straatbeeld. Gelukkig blijven er nog 2 behouden. Een daarvan staat op het Vrouwenkerkplein (monument!) en de ander staat aan de Lange Gracht. Beide peperbussen hebben een unieke vormgeving, die kenmerkend is voor de Leidse peperbus (dank aan bureau MONED voor het bouwhistorisch onderzoek, zie https://atelierjv.nl/wp-content/uploads/CHO_De-Leidse-peperbus_dd_12-09-2023.pdf )
De standaard peperbus is gebaseerd op de Amsterdamse peperbus. Als ontwerper hebben we hier een Leidse peperbus van gemaakt, door karakteristieke elementen van de oude Leidse peperbussen mee te nemen in de nieuwe vormgeving van de schil. Een klassieke vormgeving, maar door het materiaalgebruik, kleur en detaillering toch een geheel nieuwe stijl. Veel lof voor staalbouwer Frank van Rijn en Jaap Kooter van Enbuko Engeneering waarmee we samen tot in de puntjes alle details hebben doorgedacht, uitgewerkt en vervaardigd. Poedercoater Kriek uit Alphen a/d Rijn heeft een speciale coating ontwikkeld met antisticker en anti-graffiti eigenschappen. Ook veel dank voor het vertrouwen en de steun van het projectteam van de fietsenstalling Lange Mare en het enthousiasme en medewerking van de gemeente Leiden bij het verkrijgen van de omgevingsvergunning.
Na de plaatsing van de trafozuil wordt er eerst hard gewerkt om alle kabels en leidingen om te leggen. Half december wordt de bestrating gelegd en kan de staalbouwer eindelijk de nieuwe stalen schil en kap aanbrengen. Op naar de volgende?
#gemeenteleiden #Liander #peperbus #trafozuil #atelierjelleverheijen #Hartebrugkerk
Sorry, the comment form is closed at this time.